
Föreningen
Om
Fastigheten Soltornet ägs och drivs av en bostadsförening, Brf Soltornet. Föreningen har en styrelse som väljs vid den årliga föreningsstämman. I styrelsen ingår fem ledamöter och två–tre suppleanter.
Fastighetsdrift och ekonomisk förvaltning sköts av en anlitad fastighetsförvaltare, som i dagsläget är Sweax fastighetsförvaltning. Utöver detta har föreningen avtal med flera mindre underleverantörer,
som städbolag med mera.
Styrelsen har ansvar för ekonomi (placering av lån etc), avtal och upphandlar underleverantörer. Styrelsen fördelar inom sig ansvarsuppgifter som ekonomi, fastighetsskötsel, renhållning, internet/TV, nycklar, försäkringar, parkering, el, vatten och värme.
styrelsen 2025–2026
Lars Abelin, ordförande, Leif Wahlgren, ekonomiansvarig, Olle Olsson, sekreterare,
Marie Lindskog, ledamot, Kerstin Blomberg, ledamot,
samt suppleanterna Mattias Utbys och Tony Wikström.
Styrelsens arbete
Den 1 januari 2020 togs förvaltningen av Soltornet över av Brf Soltornet från byggherren Index Residence. Från och med föreningsstämman den 25 maj 2020 består styrelsen enbart av representanter för de boende i fastigheten Soltornet.
2024 fortsatte vara ett turbulent ekonomiskt år vad gäller ökande räntenivåer och ökande löpande kostnader – till stor del beroende på inflationen. Under året slog höjda taxor för el, avfall, vatten och avlopp igenom. Ytterligare ett lågräntelån omplacerades i februari till en högra ränta, 4,30 %, med bindningstid till 2025-02-21,
Då föreningen är högt belånad lade styrelsen fram förslag på frivilligt kapitaltillskott som ett sätt att förbättra ekonomin, vilket leder till att fler banker är beredda på att lämna offert vid omsättning av lån eftersom belåningsgraden/kvm sjunker. Förslaget inklusive nödvändiga stadgeändringar antogs enhälligt vid en extrastämma i april och ordinarie föreningsstämman i juni. Medlemmar som lämnar kapitaltillskott sänker sin boendekostnad men alla medlemmar – inklusive de som väljer att avstå från kapitaltillskott – får del av den fördel det innebär att föreningens skuldbörda minskar. Avtal skrevs under året med 12 lägenheter, vilket innebar att föreningen fick in 15,5 mkr. Erbjudanden om kapitaltillskott kommer att erbjudas inför kommande årsskifte 2025/2026.
Mycket av styrelsens arbete har även under 2024 fokuserats på att bevaka medlemmarnas garantianmälningar efter 5-årsbesiktningen. De flesta åtgärder har genomförts.
Styrelsen kommunicerar digitalt med medlemmarna genom återkommande medlemsbrev, utskick av gruppmail med viktig information samt genom den digitala boendeportalen Touch.
kontakt
Vid medlemsfrågor
Postadress
Brf Soltornet, c/o Lars Abelin, Ångbåtsgatan 2, 761 33 Norrtälje